Voor en tijdens de feestdagen wordt de concurrentie tussen verschillende winkels alleen maar groter. Er worden vele kortingen aangeboden en speciale acties en evenementen opgezet om mensen naar winkels te trekken en ze over te halen tot een aankoop. Hoe kun jij er nu voor zorgen dat potentiële klanten voor jou kiezen en niet voor de concurrent. Wij geven je graag een aantal tips.
Laat je winkel en producten opvallen
Tussen de vele winkels en bedrijven die om aandacht schreeuwen van de klant is het zaak om op te vallen. Niet omdat jij het hardst schreeuwt, maar omdat jij weet wat de klant wil dit duidelijk weet over te brengen. Het draait hierbij allemaal om goede marketing, waarbij het belangrijk is om op verschillende kanalen dezelfde uitingen te gebruiken. Vertel een verhaal, maak gebruik van een opvallende aanbieding of evenement en laat dit overal terugkomen. Zorg dat je etalage zeker voor de feestdagen perfect op orde is en presenteer producten op een opvallende manier in de winkel. Weet je niet goed hoe je dit aan kunt pakken? Werk dan samen met een bedrijf zoals POS Factory. Zij zijn experts op het gebied van instore marketing. Door middel van de juiste tools in te zetten weten zij een bezoeker ook een koper te maken.
Zorg voor een goede aanbieding
Tijdens de feestdagen kun je er eigenlijk niet onderuit om met een goede aanbieding te komen. Er zijn verschillende acties waar je aan kunt denken. Zo kun je ervoor kiezen om betrouwbare klanten te belonen met een korting via de nieuwsbrief. Je kunt klanten die een aankoop doen in de winkel (vanaf een bepaald bedrag) helemaal in kerstsferen een cadeautje meegeven. Denk wel na over wat voor presentje je meegeeft. Het moet namelijk voor een brede doelgroep leuk zijn en passend zijn bij je bedrijf. Ook is het gebruikelijk om groot te adverteren met kortingspercentages op verschillende producten. Anders wordt het tijdens de feestdagen moeilijk om tegen je concurrentie op te boksen.
Goede service blijft belangrijk
Een klantvriendelijke sfeer is erg belangrijk. Tijdens de drukke feestdagen kan dit er nog wel eens bij inschieten. Je hebt misschien niet genoeg personeel ingepland of het is zo druk dat je niet alle klanten de juiste aandacht kunt geven. Wanneer een klant een vraag heeft en ze worden niet goed geholpen, dan heb je kans dat ze snel doorgaan naar een andere winkel. Zorg dus voor extra mankracht tijdens de drukste dagen van het jaar en zorg dat klantvriendelijkheid in je winkel altijd voorop staat!