marketingsupply.nl

De Google fluisteraar: 3 content tips van een begenadigd tekstschrijver

Ik ben al mijn hele leven tekstschrijver. Al ver voor Google en überhaupt zoekmachines bestonden. Vroeger in de goede oude tijd hoefde je alleen rekening te houden met de lezer, de doelgroep. Niet met een zoekmachine. In de jaren 90 en 00 was dat wel anders. Iedereen moest zoekmachine vriendelijk schrijven. Want Google en misschien Yahoo en Bing eventjes waren belangrijke spelers geworden in hoe mensen informatie vinden. En natuurlijk is dit uitermate belangrijk voor de nieuwskranten waar ik destijds werkzaam voor was. Geen online advertentie inkomsten? Krant sterven op dood.

Geloofwaardigheid

Enfin, wat mij persoonlijk verheugd is dat we de laatste tijd een switch terug zien naar schrijven alleen voor de lezer. De zoekmachines lijken eindelijk wat intelligenter geworden te zijn. Ze kunnen taal beter doorgronden, dingen als synoniemen, verbanden tussen concepten, bron: swaanscommunicatie.nl. Bijvoorbeeld wanneer je het hebt over Ajax, en overige woorden in de tekst zijn dingen als schoonmaken dan snapt de Google zoekmachine ook wel dat het artikel over het schoonmaakmiddel gaat en dus dat dit document voor die zoektermen moet gaan ranken. Daarentegen als er woorden in de tekst zijn als Feyenoord en kampioenschap, dan zal de zoekmachine de connectie maken met AFC Ajax en dit pagina alleen ranken voor voetbal gerelateerde zoekopdrachten. Ten slotte, zou het ook nog kunnen gaan om de Griekse god als er woorden in de tekst zijn als Grieks, Odysseus. Enfin, wees in je teksten uitgebreid en wees bewust dat zoekmachines dit soort verbanden kunnen doorgronden.

Prop niet langer zoekwoorden in je tekst. Of je nu 4 keer of 8 keer ‘letselschade advocaat’ in je tekst vermeld, je gaat er niet hoger door ranken. Keyword stuffing is echt iets van de verleden tijd. Daar moet men mee op gaan houden.

Uitgelicht: swaanscommunicatie.nl/tekstbureau-tilburg/

Straattaal

Een derde en laatste tip die ik jou mee ga geven. Schrijf wat meer zoals je communiceert. Die nieuwe generatie, de new kids van tegenwoordig, die gaan geen zoekwoorden meer deponeren in een zoekbalk. Zij gaan spreken tegen de Google Assistent ook wel Google Now of Google Home. Idealiter dus geen droge academische teksten met allerlei kunstmatige zinnen met allerlei bijzinnen. Gewoon simpel houden. Enige straattaal kan zelfs. Zolang maar wel past bij doelgroep natuurlijk. Het gaat aan het eind van de dag allemaal om de doelgroep. Dus zolang je die niet uit oog verliest, gaat het helemaal goed komen met jouw online content efforts.

Mobiele versie afsluiten