Tips voor het vinden van de beste influencers voor je Influencer marketing campagne
De grootste uitdaging voor bedrijven en instanties is het identificeren en vinden van de juiste influencers en het leggen van contact met hen voor hun influencer marketing campagne. Hoog tijd voor een influencer marketing strategie: Hoe identificeer je de juiste influencer marketing en hoe integreer je influencer marketing in je bedrijfscommunicatie?
Wat en wie zijn influencers en hoe identificeer je ze?
Er zijn klassieke influencers, zoals journalisten en redacteuren van de traditionele en nieuwe media. En er zijn compleet nieuwe influencers die zich vooral hebben ontwikkeld via blogs en social media.
Wie is geschikt als influencer voor je Influencer marketing campagne?
- Bloggers
Volgens het Technorati Digital Influence Report is 86% van de influencers ook een actieve blogger. Invloedrijke bloggers zijn goede influencers omdat ze merken en producten meestal in verhalen (storytelling) inbedden, bijvoorbeeld in de vorm van ervarings- of beoordelings artikelen, die een sterk aanbevelend karakter hebben. Bloggers geven producten en merken daarom een hoge mate van authenticiteit en geloofwaardigheid. Invloedrijke bloggers hebben meestal een groot aantal trouwe lezers en abonnees die ook regelmatig commentaar geven, linken of hun blogberichten delen. - Invloed van sociale media
Content creators op Social Media zijn mensen die actief zijn in sociale media zoals Twitter, Facebook, Instagram of YouTube influencers en daar een grote invloed uitoefenen in de vorm van eigen bijdragen, commentaren, meningen of reposts. Ze hebben meestal een groot aantal volgers en krijgen meestal veel feedback op hun berichten, in de vorm van likes, shares en commentaren. - Journalisten en redacteuren
Journalisten en redacteuren zijn de klassieke influencers. Maar als online influencers zijn journalisten ook vaak actief als bloggers en/of in sociale media en hebben ze een overeenkomstige expertstatus in hun gemeenschap. Ze leren ook meer over social media kanalen en blogs dan over klassieke persberichten en worden daarom eerder bereikt en geactiveerd via influencer relaties dan via klassiek journalistiek werk.
De complexe wereld van influencer marketing kan daarom niet langer worden onderverdeeld in duidelijke doelgroepen. 92% van de bloggers is voornamelijk actief op social media kanalen. Journalisten zijn bloggers die blogs en social media gebruiken voor onderzoek en veel journalisten zijn zelf ook actief als bloggers. Vooral de eigen klanten kunnen de koopbeslissingen van anderen beïnvloeden door aanbevelingen en meningen in consumentenfora en sociale media. En klanten kunnen ook bloggers zijn en bloggers zijn tegelijkertijd klanten, zakenpartners of medewerkers.